[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Gdy usuwa się wszystko, co kala człowieka, ona wcześniej czy pózniej znów
się pojawia.
Zapaśnikowi z przypowieści pokazano kamień tkwiący w jego ciele przy
pomocy lustra. W podobny sposób ludzie mogą odkryć swą własną naturę
Buddy dzięki światłości Buddy.
3. Natura Buddy jest zawsze czysta i spokojna, bez względu na warunki
i otoczenie, w jakim żyją ludzie. Mleko jest białe, niezależnie od tego, czy
krowa jest czerwona, biała czy czarna. W podobny sposób czystość natury
Buddy nie zależy od czynów ludzi i od tego, w jaki sposób wpływają one na
57
ich życie.
Ludzie w Indiach opowiadają baśń o tajemniczym leczniczym zielu
ukrytym wśród wysokich traw rosnących w Himalajach. Przez długi czas
ludzie poszukiwali go daremnie. Wreszcie pewnemu mędrcowi udało się od-
nalezć je, dzięki szczególnemu zapachowi ziela. Człowiek ów do końca życia
zbierał je i przechowywał w beczce, ale po jego śmierci słodki eliksir cudow-
nego ziela pozostał ukryty w pewnym odległym, górskim zródle, zaś woda
w beczce skwaśniała i stała się szkodliwa.
Natura Buddy jest w podobny sposób ukryta pod dzikim gąszczem
ziemskich namiętności i trudno ją odkryć. Budda odkrył ją i objawił ludziom,
a ponieważ zdolności ludzi są zróżnicowane, każdy odczuwa ją inaczej.
4. Diament jest najtwardszym materiałem, jaki znamy. Piasek i kamień
można zetrzeć na pył, lecz diament nie dozna uszczerbku. Natura Buddy jest
podobna do diamentu, gdyż nie może być naruszona.
Ciało i rozum człowieka przeminą, lecz natura Buddy nie może ulec
zniszczeniu.
Natura Buddy jest tym, co w człowieku najwspanialsze. Budda uczy,
że mimo iż różnice ludzkich charakterów na przykład między mężczyznami
a kobietami są ogromne, natura Buddy jest jednakowa.
Czyste złoto otrzymuje się, topiąc rudę i usuwając wszelkie domieszki.
Gdyby ludzie przetopili rudę swoich umysłów i odrzucili wszystkie nieczyste,
ziemskie namiętności oraz egoizm, odkryliby czystą naturę Buddy, która jest
w każdym.
58
Rozdział 7
Ludzkie błądzenie
7.1 Natura ludzka
1. Są dwa rodzaje ziemskich namiętności, które kalają skrywają czystość
natury Buddy.
Pierwszym z nich jest zamiłowanie do analizowania i rozprawiania,
wprowadzające zamieszanie w osądach. Drugi rodzaj to namiętność do prze-
żyć emocjonalnych, która powoduje pomieszanie wartości.
Iluzje rozumowania i złudę praktyki można traktować jako przyczyny
ludzkiej nieczystości. Mają one dwa pierwotne zródła: niewiedzę oraz pożą-
danie.
Złudzenia w myśleniu wynikają z niewiedzy, zaś złudzenia w działaniu
mają swą przyczynę w pożądaniu; w gruncie rzeczy te dwie grupy stanowią
wspólnie zródło wszelkich nieszczęść.
Gdy ludzie są nieświadomi, nie mogą rozumować poprawnie i pewnie.
Ponieważ ulegają pragnieniu życia, w sposób nieunikniony oddają się po-
goni za wszystkim i przywiązują się do wszystkiego. To właśnie nieustanne
pragnienie wszystkiego, co się widzi i o czym się słyszy, a co przynosi przy-
jemność, przyzwyczaja do życia wśród złudzeń. Istnieją nawet ludzie, którym
bliskie jest pragnienie śmierci ciała.
Z tych właśnie zródeł wypływa wszelka zachłanność, złość, głupota,
niezrozumienie, uraza i zazdrość, pochlebstwo, oszustwo i pycha, pogarda,
pijaństwo oraz samolubstwo.
59
2. Zachłanność powstaje z błędnego wyobrażenia o satysfakcji; złość
z błędnej oceny spraw swoich oraz otoczenia, głupota zaś z niezdolności
stwierdzenia, jakie postępowanie jest właściwe.
Zachłanność, złość i głupota nazywane są trzema płomieniami świata.
Płomień chciwości spala tych, którym pożądliwość odebrała właściwy punkt
widzenia; ogień złości pochłania tych, którzy utracili swój prawdziwy umysł
z powodu gniewu; zaś ogień głupoty ogarnia ludzi, którzy pozbawili się praw-
dziwego umysłu, gdyż nie słuchali i nie przyjęli nauk Buddy.
Zaprawdę, świat ten jest trawiony wieloma pożarami. Płoną ognie
chciwości, gniewu, ognie głupoty, zaślepienia i egoizmu, ognie zniedołężnienia,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]