[ Pobierz całość w formacie PDF ]
jest bardzo podobny. Co wydaje się potwierdzać proponowaną tu interpretację.
Wykres 65. Trudności w pracy na rzecz młodzieży.
33
trudności finansowe
35
problemy z samorządem i organizacjami
30
nie dotyczy
25 brak kontaktu z młodzieżą
problemy ze strony rodziny
20
14
13
bierność młodych
15
10
8
brak wsparcia profesjonalnego
7
10 6
5 trudna młodzież
5 3
5 brak trudności
1
dysfunkcja szkoły
lokalne uwarunkowania
W pytaniach o sukcesy i porażki w pracy z młodzieżą oraz na rzecz młodzieży zauważyć
można ponadto dwie tendencje: o sukcesach przedstawiciele instytucji mówią chętnie, szcze-
gólnie że udało im się zaktywizować młodzież oraz ją zorganizować, mają też dobry z nią kon-
takt. Trudności natomiast leżą prawie wyłącznie po stronie młodych ludzi oraz infrastruktury.
Wydaje się, że pytania o pracę z młodzieżą i na rzecz młodzieży otwierały w umysłach
badanych dorosłych dwa różne sposoby myślenia: oba aktualne i gotowe do użytku. Albo my-
ślenie nakierowane na dobrą więz i kontakt; albo myślenie w kategoriach tradycyjnej szkolnej
przemocy symbolicznej, wiedzy/władzy , wykorzystujące militarną metaforykę.
126
Rozdział IV
Diagnoza stanu informacji kierowanej do
młodzieży w świetle jej potrzeb, postulatów
dotyczących rozwiązywania problemów
i sposobów realizacji polityk sektorowych
Uwagi wstępne
roblem pola informacyjnego, w którym funkcjonuje współczesna młodzież, ma wiele moż-
Pliwych do badania aspektów. Użyteczne wydaje się tutaj wprowadzenie dwóch perspektyw.
Wedle pierwszej z nich perspektywy strukturalnej istotne są zagadnienia związane z: obie-
giem informacji, partnerami społecznymi, kanałami przekazywania informacji (media), pro-
blematyką partycypacji i wykluczenia z uczestnictwa w obiegu informacji, wreszcie produkcji
i odbioru przekazu informacyjnego. W optyce funkcjonalnej na plan pierwszy wysuwa się
natomiast kategoria treści zawartych w przekazie, ich wartości i adekwatności przekazu do
potrzeb wyrażanych przez odbiorców.
Ostatnie zagadnienie każe nam zwrócić uwagę na specyficzne miejsce kreowania dostępu
do informacji wśród 12 polityk sektorowych. Otóż specyfika ta polega na tym, że przekaz in-
formacji i polityka informacyjna muszą stanowić integralną część działań w każdej z dziedzin
wskazanych jako kluczowe w młodzieżowej polityce Rady Europy. Trudno wyobrazić sobie
stworzenie skutecznej polityki sektorowej w zakresie przeciwdziałania bezrobociu, wyrówny-
wania szans w dostępie do kultury czy podnoszenia możliwości i jakości działań edukacyjnych
bez zapewnienia należytego dostępu do informacji i bez opracowania skutecznych polityk in-
formacyjnych w danych sferach działania.
Rozdział niniejszy składa się z dwóch części. W pierwszej zajmujemy się odpowiedzią na
pytanie o postrzeganie sfery informacji, a zwłaszcza dostępu do informacji. Konkretnie inte-
resuje nas, czy dostęp do informacji jest postrzegany jako istotny problem, sfera wymagająca
szczególnych działań, inwestycji, uwagi i namysłu ze strony lokalnych twórców polityk mło-
dzieżowych, czy też jako obszar funkcjonujący zle i/lub niedoceniany. Interesować nas będzie
także percepcja aktualnego stanu dostępu do informacji z perspektywy młodych ludzi, ale i z
perspektywy dorosłych pracujących z młodzieżą i na jej rzecz . Warte poznania jest zwłaszcza
stanowisko twórców lokalnych polityk młodzieżowych. Postaramy się również opisać zakres
i udział działań informacyjnych na tle ogółu działań podejmowanych w młodzieżowej realpo-
litik, rolę przypisywaną dostępowi do informacji, postrzeganie potrzeby tworzenia centrów
koordynujących obieg informacji itp. Podstawowym zródłem analizowanych w tej części ra-
portu danych będą dokumenty zebrane w lokalnych instytucjach i organizacjach, uzyskane,
jak pamiętamy, drogą specjalnej kwerendy od aktorów zaangażowanych w praktyczną pracę
z młodzieżą, tworzących i realizujących politykę młodzieżową.
Druga część rozdziału, osadzona w optyce strukturalnej , jest próbą diagnozy i opisem
rzeczywistego udziału młodzieży w obiegu informacji: form, jakie ów udział przyjmuje, jego
127
intensywności i skuteczności. Pokazane zostaną tu główne zródła generowania komunikacji
społecznej, z jakich młodzież korzysta (jako odbiorca i jako nadawca), a także, w miarę możli-
wości, przedstawiona zostanie ich ocena merytoryczna i praktyczna w wymiarze dostępności,
faktycznego wykorzystania itp.
Polityka informacyjna skierowana do młodzieży. Cel czy środek?
olityka informacyjna to nie tylko problematyka zogniskowana wokół przekazu informa-
Pcji, ale także działania mające zapewnić jej efektywny obieg i zainteresować młodych lu-
dzi (oraz wszystkich zajmujących się problematyką młodzieżową) aktywnym uczestnictwem
w tworzeniu i podtrzymywaniu funkcjonowania sieci informacyjnych o zasięgu nie tylko lokal-
nym, lecz i ponadlokalnym, a nawet globalnym.
Pierwsze pytania, jakie należy sobie zadać, dotyczą roli informacji kierowanej do młodzieży
w środowisku lokalnym. Czy kwestia dostępu do informacji jest postrzegana jako istotny element
polityki i działań podejmowanych wobec młodzieży? Czy jest rozpatrywana jako kwestia autono-
miczna? Czy raczej występuje w kontekście innych, partykularnych zagadnień, takich jak przeciw-
działanie bezrobociu, tworzenie świadomości ekologicznej, wyrównywanie szans w dostępie do
kultury i in.? Wreszcie czy wizja i odbiór aktywności związanej z informacją o i dla młodzieży róż-
nią się w każdej z perspektyw przyjętych w zaproponowanej wyżej interpretacji? Czy opinie i po-
glądy na kwestię dostępu do informacji wyrażane przez młodzież pokrywają się ze stanowiskiem
dorosłych? I czy znajdują odzwierciedlenie w zebranych, oficjalnych przecież, dokumentach ilu-
strujących rzeczywiste i planowane lokalne polityki młodzieżowe i działania na rzecz młodzieży.
To właśnie analiza 389 dokumentów zebranych w dwunastu lokalizacjach badania (12 po-
wiatach i 10 gminach) wykazała, że kwestia działań na rzecz polepszenia dostępu do informa-
cji i jej obiegu nie jest poruszana w lokalnym środowisku zbyt często.
Tab. 72. Obecność problematyki dostępu do informacji w dokumentach.
Problematyka poruszana w dokumentach. Działania i projekty skierowane do młodzieży. %
kwestie zagospodarowania czasu wolnego, sport, rekreacja itp. 49
podwyższanie standardów edukacyjnych, szkolenia, edukacja nieformalna 32
[ Pobierz całość w formacie PDF ]