[ Pobierz całość w formacie PDF ]

wiedzy (brak zdania) lub/i pewien sceptycyzm.
Tabela 3. Dziennikarstwo muzyczne a przyszła praca zawodowa.
Nie
Opinie studentów Zdecydowanie Raczej Raczej Zdecydowanie
mam
(N = 30) tak* tak nie nie
zdania
Specjaliści po studiach w tej
dziedzinie są poszukiwani na rynku 1 6 8 9 6
pracy
Studia na tym kierunku dobrze
8 17 3 2 0
przygotowują do pracy zawodowej
Studia na tym kierunku dają
2 4 13 8 3
możliwość wysokich zarobków
Studia na tym kierunku stwarzają
0 7 14 6 3
możliwość szybkiego awansu
Studia na tym kierunku stwarzają
możliwość wykonywania atrakcyjnej 23 6 1 0 0
pracy
* Opinie nie sumują się do 30, ponieważ respondenci mogli wybrać więcej niż jedną odpowiedz.
yródło: Opracowanie własne.
W większości omawianych obszarów studenci prezentowali  umiarkowany
entuzjazm przejawiający się niezdecydowaniem na temat uzyskania szybkiego awansu
i wysokich zarobków. Z drugiej strony  wyrazili pozytywną opinię związaną z jakością
kształcenia i wystawili wysoką ocenę w kontekście możliwości wykonywania atrakcyjnej
pracy.
Badani ocenili także doświadczenie zdobyte podczas praktyk studenckich
i sformułowali w większości (56%) przekonanie, że może mieć to wpływ na znalezienie
satysfakcjonującej pracy. Natomiast 30% badanych nie miało na ten temat zdania, a 14%
wypowiedziało się negatywnie. Czas studiów był dla ankietowanych również okazją
do nawiązania relacji społecznych, które poddali wartościowaniu w odniesieniu
do przydatności w przyszłej pracy zawodowej. Ponad 1/3 badanych uznała, że te kontakty
będą miały znaczenie, 30% wyraziło ostrożny optymizm, 26% wypowiedziało
się negatywnie, a pozostałych 7% nie miało na ten temat zdania. Badanie projektowanej
przyszłej pracy zawodowej przynosi interesujące rezultaty zobrazowane na wykresie 6.
10
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
ul. Sucharskiego 2 - Rzeszów 35-225
Wykres 6. Obszary przyszłej pracy zawodowej.
yródło: Opracowanie własne.
W sumie tylko 40% studentów wiąże swoją przyszłą pracę z mediami w charakterze
dziennikarza muzycznego. Większość wymienia inne aktywności zawodowe, najczęściej
wskazując na obszar fonograficzny (15%) i management artystyczny (14%). Te wyniki
skłaniają do refleksji na temat profilu specjalności. Mimo nazwy i wyrazistego
ukierunkowania przedmiotowego wielu studentów bardziej pragnie realizować swoje plany
i marzenia w szeroko pojętej branży muzycznej niż dziennikarskiej. Być może te tendencje
będą się zmieniać, kiedy dziennikarz muzyczny zacznie być poszukiwany, doceniany czy
wręcz pożądany na rynku pracy.
Konkluzje
Pozytywna ocena wystawiona specjalności dziennikarstwo muzyczne napawa
optymizmem. Aż 86% respondentów było zadowolonych ze studiów, a 83% deklarowało
ponowny wybór tej specjalności. Ta ocena nie zwalnia nas jednak z obowiązku nieustannego
podnoszenia jakości kształcenia i reagowania na zmieniające się potrzeby rynku.
Wielowątkowość i złożoność zaprezentowanej w artykule problematyki unaocznia,
że proces kształcenia na specjalności dziennikarstwo muzyczne wiąże się z wieloma
wyzwaniami. Należy mieć na względzie profil kandydata, wymogi związane ze standardami
nauczania, kadrą, zapleczem dydaktyczno-technicznym i oczywiście perspektywami na rynku
medialno-muzycznym. Nie podejmujemy się tu jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy
ukończenie studiów dziennikarstwa muzycznego jest wystarczającą rękojmią sukcesu
zawodowego absolwenta. Kwestia jest tu jak i w przypadku innych kierunków studiów
złożona. Studia dają podstawę profesjonalną i teoretyczną, jednak to, jakim dziennikarzem
muzycznym będzie konkretny człowiek, zależy od pracy, talentu, edukacji permanentnej
i samodzielnych poszukiwań, jakie podejmie on w trakcie kariery zawodowej.
Literatura
11
Kwartalnik Internetowy  Komunikacja Społeczna 2012, nr 3
www.komunikacjaspoleczna.edu.pl
Bartoszcze R., Czy praktyka jest potrzebna, [w:] Teoria, praktyka, etyka. O kształceniu
dziennikarzy w Polsce i na świecie, red. A. Siewierska-Chmaj, Wyd. WSIiZ, Rzeszów 2005.
Białkowski A., Grusiewicz M., Zainteresowania muzyczne i główne formy ich realizowania
przez uczniów szkół podstawowych i gimnazjów,  Wychowanie Muzyczne w Szkole 2009, nr
3.
Białkowski A., Grusiewicz M., Preferencje muzyczne uczniów szkół podstawowych
i gimnazjów,  Wychowanie Muzyczne w Szkole 2009, nr 4.
Boyd E.B., 5 Questions With: Yahoo Music Editor Dave DiMartino,
http://www.mediabistro.com/webnewser/connected/5_questions_with_yahoo_music_editor_d
ave_dimartino_163631.asp.
Ciesielski R., Zlepy zaułek powszechnej edukacji muzycznej?,  Ruch Muzyczny 2009, nr 19.
Hodak M., Warsztat na start,  Press 2010, nr 8.
Janiak A., Hirek Wrona o dziennikarstwie, komercji i muzycznym winie,
http://www.wiadomosci24.pl/artykul/93613.html
Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy, Warszawa 2010, s. 9,
http://www.psz.praca.gov.pl/main.php?do=ShowPage&nPID=867743&pT=details&sP=CON
TENT,objectID,969807.
List otwarty do Minister Edukacji Narodowej oraz do Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego w sprawie zmiany systemu kształcenia muzycznego najmłodszych dzieci
szkolnych, http://www.prm.art.pl/index.php?aid=115.
McDonald H., Music Journalist Career Profile,
http://musicians.about.com/od/musiccareerprofiles/p/musicjournalist.htm.
Panek W., Upowszechnianie kultury muzycznej, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa
1980.
Pawłowski R., Rapujmy Chopina. Rozmowa z Richardem Berkeleyem.
http://wyborcza.pl/1,75475,7685301,Rapujmy_Chopina.html.
Poole Ch., A Journey into Music Journalism,
http://news.bbc.co.uk/local/norfolk/hi/people_and_places/music/newsid_8193000/8193530.st
m.
Skrzydlewski W., Kulturotwórcza rola dziennikarstwa muzycznego, [w:] Kultura popularna
w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość, red. J. Drozdowicz, M. Bernasiewicz,
Impuls, Kraków 2010.
Starzec-Kosowska I., Zięty A., Kształcenie dziennikarzy muzycznych w Polsce,
[w:] Dydaktyka dziennikarstwa. Opinie i postulaty, red. S. Gawroński, Konsorcjum
Akademickie, Kraków  Rzeszów  Zamość 2011.
Stefanowicz J.A., Status dziennikarza  twórcy,
http://www.freepress.org.pl/Status_dziennikarza.doc.
Abstract
Music Journalism in University of Lower Silesia from Students Perspective
The article focuses on issues connected with studying music journalism in Poland. The authors did researches
on students of this specialization in University of Lower Silesia and tried to analyse their motives of taking up
studies, expectations towards music journalism and skills gathered during the process of studying which might
be valuable in future job. The article also presents the outcomes of the research on the music preferences of both
candidates and students. A statistically significant evolution of those preferences was observed. It is especially
important for the fact that this is one of crucial aspects in speciality education.
Keywords: music journalism, journalists, education
12 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • girl1.opx.pl
  •