[ Pobierz całość w formacie PDF ]

1. Mi mierzy si darem
ywaj c analogii mo emy powiedzie , e Eucharystia jest dla nas chrze cijan s cem.
ce jest ród em yciodajnej energii. Tam, gdzie nie docieraj promienie s ca, nie ma
ycia. W ciemno ciach ycie nie rozwija si . Je eli chrze cijanin nie uczestniczy
w Eucharystii, jego ycie wiary stopniowo zamiera, jak zamiera ro lina pozbawiona wiat a.
W pierwszych wiekach chrze cija stwa, w okresie wielkich prze ladowa , chrze cijanie
zawsze gromadzili si na amaniu chleba wbrew zakazom i gro bom prze ladowców.
Prowadzeni przed trybuna y s dowe odpowiadali z odwag , i nie mog nie uczestniczy
w Eucharystii, poniewa s chrze cijanami. Wielu ponosi o mier m cze sk za wierno
Eucharystii. Tak by o równie w okresie wszystkich pó niejszych prze ladowa .
Eucharystia przez ca e dwadzie cia wieków chrze cija stwa sta a zawsze w centrum liturgii
Ko cio a, by a pierwsz modlitw i szczytem modlitwy Ko cio a.
Dlaczego? Poniewa Eucharystia jest rzeczywistym uobecnieniem najwa niejszego
momentu historii zbawienia: mierci i Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. Eucharystia jest
naj wi tsz Ofiar Ko cio a, w której Jezus Chrystus, nasz jedyny Kap an, który raz jeden
ofiarowa si na krzy u za zbawienie ca ego wiata, ponawia i uobecnia to swoje
ofiarowanie. W Eucharystii Jezus nieustannie oddaje si w r ce Ojca dla nas i za nas. W tym
akcie oddania si Syna Ojcu uczestniczy ca y Ko ció , uczestniczy ka dy z nas.
Cia o i Krew Jezusa, uobecniane pod postaciami chleba i wina, s rzeczywistymi znakami
Jezusowej mierci na krzy u. mier Jezusa, uobecniana w Eucharystii, nieustannie objawia
nam najwy sz mi Boga do cz owieka. W Eucharystii spe niaj si s owa Jezusa: Tak
bowiem Bóg umi owa wiat, e Syna swego Jednorodzonego da , aby ka dy kto w Niego
wierzy nie zgin , ale mia ycie wieczne (J 3, 16).
Wielko ka dej mi ci mierzy si wielko ci daru. Mi Boga ku nam jest niesko czona,
jak niesko czony jest dar ofiarowany nam przez Ojca w Jezusie Chrystusie. Je eli
do wiadczymy, bardziej sercem ni rozumem, tej niesko czonej mi ci Ojca, zrozumiemy
istotne znaczenie Eucharystii. Z drugiej strony kontemplacja Eucharystii, ywe uczestnictwo
w niej, mo e nam przybli niesko czon mi Boga do nas.
Eucharystia nie tylko objawia niesko czon mi Boga do cz owieka, ale nape nia
chrze cijanina t sam mi ci . Dzi ki Eucharystii chrze cijanin mo e kocha t mi ci ,
któr kocha go sam Bóg. Jak Ojciec mnie umi owa , tak i Ja was umi owa em. Wytrwajcie
w mi ci mojej (J 15, 9). Dzi ki Eucharystii trwamy w mi ci samego Boga. I cho mi
chrze cijanina nie jest mi ci niesko czon , jak mi Boga, to jednak posiada t sam
natur , co mi Boga. Krucha i s aba mi ludzka w Eucharystii zostaje przebóstwiona.
Dzi ki Niej Cia o i Krew Chrystusa rozchodz si po naszych cz onkach. Tak stajemy si
uczestnikami Boskiej Natury, Boskiej mi ci ( w. Cyryl Jerozolimski).
Eucharystia jest dla chrze cijanina ród em ka dej mi ci: mi ci Boga, ludzi, wiata,
siebie samego; mi ci przyjacielskiej, ma skiej, rodzicielskiej, kap skiej, zakonnej;
mi ci realizowanej w ka dym powo aniu i stanie ycia. Eucharystia wzywa chrze cijan,
aby kochali tak samo jak kocha Chrystus, który odda za nas ycie swoje (1 J 3, 16). Taka
postawa mi ci  mi ci oddaj cej ycie  jest mo liwa tylko wówczas, kiedy dzi ki
Eucharystii chrze cijanin wejdzie w logik mi ci mierzonej darem.
Mi mierzy si darem. Miar mi ci wyznacza miara daru. Najwi kszym za darem
dzie zawsze dar z ycia. Jezus mówi: Nikt nie ma wi kszej mi ci od tej, gdy kto ycie
swoje oddaje za przyjació swoich (J 15, 13). Im wi ksz ofiar ponosimy dla osoby
kochanej, tym wi ksz darzymy j mi ci .
Eucharystia zadaje nam nieustannie pytanie o kszta t naszej mi ci, o to, na czym si ona
opiera. Czy na naszych ludzkich tylko potrzebach i odczuciach, czy na czym wi cej? Co
w niej dominuje: szukanie jedynie uczucia, wra , dozna , czy te pragnienie ofiarnego
trudzenia si dla drugiego: dla Boga i cz owieka? Mo emy sprawdza i mierzy nasz
mi do Boga, do bli nich, do wiata i do siebie samych patrz c na nasz ofiar i trud
zwi zany z ni .
Prawdziwej mi ci ludzkiej nie mierzy si najpierw uczuciem. Uczucie towarzyszy mi ci
jako jej wa ny element, ale nie stanowi jej istoty. Samo bowiem uczucie jest zmienne,
niesta e i lepe. Nierzadko zdarza si , e ci, którzy najpierw kochaj si do szale stwa
uczuciow , zmys ow tylko mi ci , po pewnym czasie równie do szale stwa nienawidz
siebie. Uczucia nienawi ci i mi ci le blisko siebie. Nienawi bywa bowiem
zawiedzionym uczuciem mi ci, sfrustrowan potrzeb mi ci. atwo znienawidzi
cz owieka, którego si kocha, je eli mi ta opiera si tylko na pragnieniu zaspokajania
wielorakich ludzkich potrzeb. Mi zawsze potrzebuje przynajmniej pewnej sta
uczuciowej. Sta ta jest owocem uporz dkowania emocjonalnego. Nie chodzi tylko
o uporz dkowanie uczu zwi zanych z mi ci , ale o wszystkie ludzkie odczucia, potrzeby,
pragnienia. Tylko w wolno ci emocjonalnej mo emy by zdolni do tego, aby czu do siebie
nawzajem te same uczucia, które by y w Jezusie Chrystusie (por. Rz 15, 5). Im wi ksza
w nas wolno emocjonalna, tym bardziej w mi owaniu upodabniamy si do Jezusa.
Uczestnicz c w Eucharystii, która uobecnia najwy sz ofiar , jak sk ada Bóg, chrze cijanin
winien pyta siebie: Jaka jest moja ofiara zwi zana z moj mi ci do Boga, ludzi i siebie
samego? Je eli brakuje w mi ci ofiarnego dawania siebie, je eli brakuje trudu zapierania
si siebie, aby wyj ku drugiemu, to wówczas zapewnienia o mi ci sprowadzaj si
jedynie do s ów bez pokrycia.
Eucharystia zadaje nam pytanie: Jaki wp yw ma Ewangelia na nasze pragnienia, decyzje,
czyny? Czy kszta tuje ona styl naszego ycia, nasze posiadanie, nasz konsumpcj , prac ,
odpoczynek, nasz stosunek do bli nich? Eucharystia pyta nas, czy Ewangelia ma nam co do
powiedzenia w krytycznych momentach naszego ycia: w konfliktach z innymi,
w zagro eniu naszych osobistych interesów, w niepowodzeniach yciowych, w smutku,
w l ku o siebie i swoj przysz , w pokusie rozpaczy, itp. S owem, jaki jest zwi zek
Eucharystii z naszym codziennym yciem?
Chrze cijanin jest cz owiekiem, który zdobywa si na dar z siebie, na ofiar , aby zwyci [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • girl1.opx.pl
  •